Nakon više bezuspešnih pokušaja da stupi u kontakt sa lokalnim dispečerom Elektrodistribucije (EDB) u Obrenovcu, TAF se obratio najpre Beokom Servisu. Dobijena je potvrda da Obrenovac nije u planiranim isključenjima, te da je za više informacija neophodno zvati dežurnu službu EDB Beograd za prijavu kvarova.
Operater dežurne službe za prijavu kvarova iz Beograda se odmah ogradio da su nadležni samo za grad Beograd, odnosno da prigradske opštine imaju svoje dispečere EDB, da nisu upoznati sa prekidom u snabdevanju strujom u Obrenovcu i da ne znaju, niti mogu znati šta je uzrok prekida u snabdevanju.
“Nemamo nikakvu informaciju od njih, niti imamo taj vid saradnje vezano za to (prijavu kvarova). Mi smo Dispečerski centar na Slaviji za teritoriju užeg dela Beograda: Voždovac, Zemun, Palilula, Stari Grad, taj centar grada. Oni su podeljeni po svojim rejonima kao Mladenovac, Barajevo, Obrenovac i taj kraj, Krnjača, Grocka. Oni svi imaju svoje dispečerske službe za kvarove i za informacije. Nemamo nikakvu informaciju šta se dešava tamo. Jedino mogu da vam dam njihov broj telefona koji i ja ovde imam za prijavu kvarova.”
Na konstataciju TAF-a da je sa njima nemoguće stupiti u kontakt jer taj broj telefona pokazuje stalno zauzeće, kao i da je to redovna pojava u slučaju nestanka struje na teritoriji Obrenovca, rečeno nam je da je taj broj jedini koji imaju.
Nakon što je uspostavljeno snabdevanje strujom TAF je uspeo da stupi u kontakt dežurnim dispečerom, kada smo i saznali zbog čega je došlo do prekida u snabdevanju, ali i zbog čega je nemoguće bilo stupiti u kontakt sa dispečerom.
Snimak razgovora sa dežurnim dispečerom EDB Obrenovac
Dispečer: Nestalo je (struje) zbog kvara na dalekovodu, visokom naponu 110 hiljada volti. Onda je ekipa morala da ide fizički do trafo stanice do Bariča, da se ispomeraju granice, da bi se propustio napon sa drugog transformatora. Tako da je taj jedan transformator isključen i sad je sve napojeno preko rezervnog transformatora.
TAF: Možete molim vas da mi kažete zbog čega nikako nismo mogli da dobijemo tu informaciju dok nije bilo struje?
Dispečer: Niste mogli da dobijete tu informaciju zato što kako nestane struje svi zovu na ovaj telefon i ovaj telefon bude non-stop zauzet. Razumete. Ako ja trenutno ne mogu da se javim jednom, drugom, trećem potrošaču ili nekome za informaciju verovatno radim ili sa ekipom ili sa centrom iz Beograda. Znači na visokom naponu, jer ja sam radim, tako da ne mogu fizički da postignem na četiri pet telefona da se javim odjednom.
TAF: Recite mi da li postoji neki telefon za medije?
Dispečer: Isključivo zovete svi na ovaj telefon. Mi imamo jedan telefon sa kojim radimo sa centrom, ali to je isključivo za nas i to je to. Ja ne mogu da vam dam taj broj telefona zato što je prosto taj telefon isključivo samo za nas.
TAF: Ja sam u međuvremenu zvala i Beograd. Oni apsolutno nisu imali nikakvu informaciju.
Dispečer: Kao ni ja. Da ste mene dobili, ne bih ni ja mogao da vam dam nikakvu informaciju.
TAF: Zato što ne možete ili zato što ne znate?
Dispečer: Pa ne znamo kao što ni oni ne znaju. Dok ekipa ne vidi na terenu šta se desilo, da nama jave i da jave centru u Beogradu, tako da do tog momenta ne vredi ništa. Onog momenta kada nestane struja, ne može niko da zna zašto je nestala a svi istog momenta zovu da pitaju “A zašto nema struje, kad će doći?”. Ja ne mogu da shvatim da ljudi ne mogu da sačekaju pola sata da mi prvo saznamo zašto je nestalo struje. Kada mi saznamo onda mi možemo i da damo informaciju, ali dok ne saznamo ne možemo vama ništa ni reći. Razumete.
TAF: Razumem, to je prosto usko grlo, imate samo jedan broj telefona. Da li ikako postoji mogućnost, da EPS obezbedi … kome možemo da se obratimo da postoji kontakt makar za medije, makar za novinare
Dispečer: Pa i vi da pozovete i da sam se ja slučajno javio, da sam stigao da se javim vama… da ste me pozvali isto vam ne bi dao nikakvu informaciju do momenta dok ne dođe struja, jer mi tog momenta istražujemo, tražimo i ako smo našli uzrok istog momenta ga rešavamo da dobiju svi struju. Razumete! I kada vi dobijete struju vi ste već dobili odgovor “E mi smo dobili struju.” A onda posle možete da zovete da pitate “Šta se desilo zašto smo mi ostali bez struje a sad smo dobili?” E to možete da dobijete informaciju. Dok se rade manipulacije ne možete dobiti ništa, ne samo od mene. I Beograd da zovete, i da imam sekretaricu i da imam pomoćnika i da imam ne znam koga, nećete dobiti nikakvu informaciju. Samo mogu da vam kažem “Ne znamo još ništa.” Razumete. Eto to je to.
TAF: Jasno mi je potpuno, vaš prioritet je da pronađete mesto kvara i da sanirate kvar.
Dispečer: I da se obezbedi. Tako je. Ako će to da traje dugo, verovatno ćete usput uspeti da me dobijete u tih pola sata, 40 minuta nestanka struje.
TAF: Ali znate i sami da se često, pretpostavljam da znate, da dešavalo kad ceo grad ostane bez struje, da vi imate telefon koji ostane bez struje I samo automatski izbacuje…
Dispečer: Mi imamo neki, kako se to zove UPS, koji nama drži centralu da imamo struje. E sad jedino može da se desi kada ostane i Telekom u gradu bez struje, e onda i naš telefon neće raditi.
TAF: Znači vi imate liniju takvu…
Dispečer: Kada nestane struje ovde kod nas, znači mi onda imamo vezu i dalje nekih narednih ja mislim pola sata.
TAF: Toliko drži UPS.
Dispečer: Tako je.
TAF:Znači vi nemate klasičnu telefonsku liniju, nego onu koja je vezana za napon.
Dispečer: Da, da…
TAF: Pa dobro, možda bi rešenje bilo da se obezbedi jedna linija koja funkcioniše kad nema struje.
Dispečer: Pa to kad bi obezbedili opet bi bilo ok ali, šta da radimo.
Moguće je… probaćemo da sugerišemo, ne vama, nego ko je nadležan, ako postoji u gradu Obrenovcu stanovi koji imaju, fiksni telefon koji funkcioniše i kad nema struje. U svakom slučaju hvala vam. I samo jedno pitanje, hoćete li da kažete ime ili ne želite da kažete, moram da pitam?
Dispečer: Pa mislim iskreno da vam kažem nema to potrebe, možete da znate vreme. Ako vam je nešto potrebno, znači da bi se nešto istraživalo i ne znam dokle išlo, vreme vam je sada 22 časa i 5 minuta, dispečer u noćnoj smeni.
TAF: Dežurni dispečer?
Dispečer: Dežurni dispečer, tako je.